Jönköpingsstudenter

"Du har sett dom på stan, på bussen, i parken, ja lite överallt. Oftast bär de overaller i skrikiga färger och kanske går de i klungor, sjungandes eller skrikandes med alkoholhaltiga förfriskningar i handen. 2008 års studenter har tagit över stan, men är de verkligen så hemska som de låter?

Detta stod i JP idag. Nollningen är i full gång här i Jönköping. Artikeln i tidningen handlade om en kille från Göteborg som likt många andra studenter i Jönköping inte fått tag i något boende. Just nu bor han i en lagerlokal och äter frukost ur en kastrull med plastsked. Men det funkar ju det med. Han ska dock bara bo där en vecka för han har haft turen att hitta en lägenhet. En etta på 40kvm. Gissa vad han betalar för den? Jo, månadshyran ligger på 4500...!!!! Vad har jag lärt mig av det? Jo att jag ska aldrig gnälla över hyran när jag får inbetalningsavin på ynka 2130 kr. Bland det bästa med att plugga i Falun/Borlänge är att det är bostadsgaranti för studenter och att hyrorna förhållandevis till andra studentstäder är låga. I den här killens nollegrupp som bestod av 15 studenter hade INGEN fått tag på något boende. Hur kan högskolan i Jkpg ta in så många studenter när de vet att det inte finns boende? Usch, man blir så trött på systemet ibland.

-Jag var helt säker på att jag ville läsa den här utbildningen, men lite rädd för att flytta till Jönköping. Men faddrarna gör att vi känner oss hemma i stan, de hjälper också till med att låta folk sova på deras soffor och sådant.

Hör och häpnad!!! Nollorna får sova på faddrarnas soffor!!!?? Så är det INTE i Borlänge. Där är nollorna inte värda nånting och en Maas (fadder) skulle inte ta i en nolla med tång ens. En fadder ska vara en person som tillrättavisar de nya studenterna och gör så att alla känner sig hemma i den nya staden. Jag är dock lite tveksam om Maasar fyller denna funktionen. Jag som har blivit nollad i både Falun och Borlänge vet hur stor skillnaden är mellan att bli nollad av faddrar och bittra Maasar. Skillnaden är STOR. När jag blev nollad i Falun hade vi helt vanliga faddrar och de var ju då de första man lärde känna. Så jag är lite tveksam till om det här med Maasar är en bra introduktion till Högskolan. Så hörru Borlänge, dags att tänka om kanske?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0