Jag överkonsumerar gröt

Kan man äta för mycket havregrynsgröt? Det kanske inte är bra att äta det för ofta, levern och njurarna kanske tar skada. Jag äter alldeles för mycket gröt tror jag, men ack så smidigt det är, gröt är ju en delikatess. Åt nyss gröt till lunch, jag är så jävla lat idag, jag micrade gröten och det är tydligen inte bra att göra det för allt bra i havregrynen försvinner.
Jag har googlat havregryn så nu kan jag exakt allt jag behöver veta :)

Havre är bra kost vid nedstämdhet (http://www.nyfikenvital.org/?q=node/573)

Andelen av aminosyran tryptofan hög i havre. Av tryptofan tillverkar kroppen hormonet serotonin.

Serotonin, när det är fritt mellan synapserna i hjärnan, får oss att känna oss lugna och tillfreds. Äter du mycket havregryn tillsammans med C-vitamin kan du bli på bättre humör därför att depåerna av serotonin i hjärnan ökar.

Med andra ord borde jag vara på bra humör jämt ju för det finns nog ingen som äter så mycket gröt som jag gör. Det kan nog inte vara bristen på C-vitamin för det är väl det i frukt? Jag har alltid massa frukt i gröten istället för lingonsylt som folk brukar ha, det finns tillochmed dom som har socker på gröten,, juh det låter äckligt ju.


Bättre träningsresultat med havre

Havre innehåller en hög andel stärkelse som omvandlas till glukos. Glukos lagras i musklerna där det snabbt blir tillgängligt och använt under träningen.

Träning ökar den oxidativa stressen i kroppen. Antioxidantia som grönt te, havre, rooibos, jujuba, broccoli, selen, zink och morötter skyddar kroppen.

Havre är rik på zink, järn, kalium, magnesium och B-vitamin. Detta är viktiga näringsämnen när man tränar. Ät gärna en frukt till. C-vitamin gör att järnet lättare tas upp och kommer att i kroppen samverka med många av näringsämnen i havren.

Men perfekt ju,gröt var ju en ypperligt bra lunch idag nu när jag ska träna skivstång om 1,5 timme. Jag ska lägga på extra mycket vikter idag :)






NäringsämneNäringsdensitet
Mangan65
Fosfor15
Magnesium11
Koppar8
Zink7
Järn6,5
Folat3,5
Pantotensyra3,5
Kalium3
Riboflavin2
B6-vitamin1,5
Kalcium1,5
Niacin1
Näringsdensitet för i havregryn. Procent av dagsbehovet för näringsämnen för den mängd havregryn som innehåller 100 kalorier.

Det är ju helt fantastiskt vad mycket bra näringsämnen jag får i mig varje dag bara av att äta gröt, pantotensyra är säkert bra för hjärtat.
Det var ju givmilt av mig att informera er så mycket om havrens komparativa fördelar nu kan vi allt ju. ÄT MER GRÖT! Om man inte tycker om havregrynsgrö så kan man slänga på lite kanel oxå, då smakar det som risgrynsgröt.

Och jag ligger fan fortfarande i sänge under täcket och stirrar i taket, jag ska kolla schemat vi fått av Proffice och se om det finns någon reserv för mig imorgon så kan jag avsäga mig passet utan att ställa till det för mig.. oj jag kanske har glöt at berätta för er att jag ska jobba imorgon,, men jag hinner verkligen inte! Jag MÅSTE plugga.
Jag ska jobba torsdag och fredag oxå så då hinner jag inte plugga då heller... Nä usch nu ska jag ringa Vickan och be om ursäkt för mitt dåliga humör sist vi pratade.


Kommentarer
Postat av: Anna Skipper

DEt är inte bra att överkonsumera gröt Angelica! Du borde genast sluta och laga nånting gott istället.



Mitt tips är naturell youghurt med päron och äpple i. Som drink i mix kan du ta tre pinnar selleri, en lime ch 4 broccoli bitar, sixa o drick!



Köp min bok till nån i julklapp, jag behöver sälja fler. Även jag blir fattig i lågkonjunkturen.



Tack tack!

2008-12-07 @ 22:09:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0