På väg hem?

Var någonstans är hem egentligen? Jag säger åka hem när jag åker till Gränna och hem när jag åker till Falun. Har jag två hem eller är jag hemlös? En rotlös liten själ som inte vet vart hon hör hemma men ack så bra hon är på att anpassa sig. Att transporteras med tåget mellan Mjölby och Falun är inte bara en transportion som innebär att ta sig från punkt A till punkt B, det är en personlighetstransportion. Vart man än kommer intar man olika roller. Hemma i Gränna är jag pappas flicka, den farande och flängande personen som kommer på besök alldeles för sällan och som uppskattar varje sekund då hon får umgås med sina småbröder. När jag kommer hem är jag storasyster, en storasyster som glömt bort hur gamla hennes småbröder blivit. De är så vuxna nu att jag helt plötslig känner mig yngst och vill bli omhändertagen och slippa ta något ansvar.. Hemma i Falun är jag en ambitiös student som ägnar största tiden åt att fantisera om framtiden samtidigt som jag får prestationsångest över mina studieresultat. Mellan varven kan hon hinna med ett eller två glas vin och ibland en halv box . Hemma i Gränna pratas det om dagisplatser, hemma i Falun pratas det lågkonjunktur och arbetslöshet. Hur kan det då komma sig att jag är hemma på båda ställen när de är så olika?




Ta mig hem

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0