Dagens Metro 4 juni

Zhou: Jag såg 11 studenter skjutas

"Våren 1989 samlades tusentals kinesiska studenter för att protestera mot den totalitära regimen. Regimen svarade med att döda dem."

Dagens artikel handlar om den fruktansvärda massakern på Himmelska fridens torg i Peking för 20 år sedan. Feng Suo Zhou är en av dom som protesterade och han fick tillbringa 1 år i fängelse. Han blev iaf inte skjuten. Enligt Amnesty International dödades ca 1000 personer, de kinesiska myndigheterna säger 241. I Metros artikel kan man läsa om hur Zhou såg soldaterna skjuta och hur de blev jagade av stridsvagnar, han såg elva studenter bli skjutna av stridsvagnar. "Idag hjälper Zhou andra offer i massakern. -30 demonstranter sitter fortfarande fängslade och andra som var involverade vågar inte berätta om det, säger han. -Himmelska fridens torg är inte historia! Kom ihåg att människorna som hoppades på demokrati lider än idag!"

Att något sådant kan hända är helt oförståligt. Nu vet jag ingenting om hur Kina var för 20 år sen, det enda jag vet är att landet har utvecklats avsevärt de senaste åren. Massakern är hemsk men jag var så lite då så det är inget jag kommer ihåg, var ju bara 3 år. Det jag tycker är hemskt är att Kinas regering blockar sajter på internet inför 20-årsdagen så att folk inte kommer åt att läsa om det. Det är ju helt befängt. Twitter och hotmail har blockerats. Denna massakern är något som kinas regering vill gömma bakom lås och bom, det står inget om det i historieböckerna, allting ska glömmas. I och med OS i Kina tog landet ett steg längre i rätt riktning, när de beter sig så här, backar de dubbelt så många steg. Iaf i mina ögon..

En student framför stridsvagnarna i en klassisk bild tagen på Himmelska fridens torg för tjugo år sedan.
Bild: Metro.se

Kommentarer
Postat av: ewelina

visst är han, & typ världens charmigaste i filmen :) & jesper och jacob är inte heller helt fel dregel :D

haft en bra dag? :D

2009-06-04 @ 21:08:10
URL: http://hariibo.blogg.se/
Postat av: sannie

Hoppas du har haft en bra dag :)

2009-06-04 @ 21:46:01
URL: http://sannieschutt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0