Fruktsallad och tips inför springturen

En timmas sömn var allt jag behövde för att känna mig som en människa igen. Nu sitter jag här i sängen med en skål fruktsallad och en kopp te. Ett bra mellanmål innan träningen. Fruktsalladen blir jättelyxig när man har färsk ananas och jordgubbar i den.

Förra veckan köpte jag tidningen "Runner´s World" för första gången, en jättebra tidning för oss som springer både på motionsnivå, nybörjarnivå och elitnivå. Jag tänkte dela med er av ett litet tips jag läste i den tidningen, något som iaf jag lärde mig något av.
"Läsarfråga: Varför har jag så svårt att börja springa igen efter att jag tagit en promenadpaus?

Svar: Om du inte tar en promenadpaus tillräckligt tidigt eller tillräckligt ofta kan det vara så att du inte har tillräckligt med energi kvar för att börja springa igen efter pausen. Om det här händer, återgå inte till att gå utan försök göra ett mellanting, ett slags småspringande där du håller fötterna nära marken. Det kommer att kännas lättare än löpning och ger dina muskler en chans att återhämta sig. Det är också en rörelse som gör det lättare för dig att återgå till löpningen. Nästa gång du springer ser du till att ta promenadpaus betydligt tidigare. Ett bra löp/gång-schema kan vara att ta promenadpauser varannan eller var tredje minut. Det motverkar trötthet, gör återhämtningen lättare och hjälper musklerna att återfå sin styrka."

Detta finns att läsa i Runner´s world nr 5. Jag rekomenderar er verkligen att köpa den tidningen.

Besök deras hemsida http://www.runnersworld.se/ Och nej jag är inte sponsrad av tidningen, den är bara bra ;)

Men visst var det ett bra springtips? Jag trodde att det gav mer att springa så länge som möjligt, vilket säkert också ger mycket. Jag kan säga till mig själv att nu du Angelica får du inte sluta springa förrens det gått kanske 30 minuter, då tar jag en promenadpaus, och vad händer då när jag ska springa igen? Jag har ingen ork att få upp pulsen igen. Men nu vet jag hur jag ska göra för att orka längre. Bra att veta när man ska springa ett marathon :)


Exotisk fruktsallad och te ger bra energi inför träningspasset.

Kommentarer
Postat av: Soffan

Haha tänk att du numera är sponsrad av runners! vad är nästa steg? öppna en nätbutik där du säljer olika varor varje dag?=)

2009-06-02 @ 20:36:17
Postat av: Hanna

det funkade faktiskt, jag lydde ditt råd i måndags när det gick så segt, och det hjälpte! tack :D hihi. nu måste jag gå och köpa frukt för det där såg äckligt gott ut!

2009-06-03 @ 12:41:00
URL: http://hannahbannanah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0