Recept på Sheperd´s pie

Som ni säkert vet så ska jag och mina tjejkompisar ha förfest med engelskt tema ikväll. Jag har tillagat en brittisk Sheperd´s pie som är en traditionell brittsk maträtt. Jag googlade på receptet och fann många olika varianter så jag gjorde en liten blandning av några förslag. Så varsågoda här bjuder jag på mitt egenkomponerade Sheperd´s pie i bilder!


Jag hade problem med att hitta denna viktiga lilla ingredients igår på Ica Maxi, men hittade på Hemköp istället.


Jag började med att koka potatis, lagom så det räcker till potatismos för en ungsform. Potatis är skitbilligt ju! Jag har nästan aldrig köpt potatis men nu när jag vet hur billigt det är ska jag köpa det alltid.


Medans potatisen kokade hackade jag purjolök och morötter,, de ingredientserna är också verkligen skitbilliga,, purjolök, 1.50 kronor, vilket kap! Man kan ha i lite allt möjligt i en Sheperd´s pie,, majs och ärtor till exempel.


Grönsakerna ska fräsas tills de blir lite mjuka, färgglatt, det gillar vi.


Hemmagjort potatismos är ett måste. I moset har jag ett ägg och lite mjölk, kryddat med salt och vitpeppar. Slängde i lite bakpulver också som gör att moset blir fluffigt när det står i ugnen.


I med köttfärsen. Nötkött eller lammkött ska det vara. Jag kör på nöt. När köttet brynts häller man i två matskedad Worcestershire sauce och köttbuljong som man kokat. Låt stå och puttra i 10 min.


Sedan i med allt i en ungsform. Detta är min Sheperd innan jag stoppat den i ugnen.


Här står den i ugnen! 225 grader i ca 30 minuter.


Nåå vad tycks? Ser det inte gott ut =)

Jag gillar inte att laga mat, det är bland det värsta jag vet så jag är riktigt stolt nu över att jag klarat av att göra en äkta traditionell brittisk maträtt. Gordon Ramsey och Jamie Oliver skulle vara stolta över mig!

Kommentarer
Postat av: Camilla

"Hej och välkomna till ´Matrutan´. Mitt namn är Angelica Karlsson"

2009-05-08 @ 18:15:57
Postat av: catharina

Wow det ser jatte proffsigt ut! :-) Forlat att jag inte hunnit svara forran nu, har en 5 manaders bebis som tar upp all min tid!



Ang typisk brittisk ratt sa ar ju Shepherds Pie (eller cottage pie) precis just det! serveras ju bla pa alla pubar. Annars sa finns dar ju ocksa korv och mos (bankers and mash), mushy peas, fish and chips & Roast Beef &Yorkshire pudding - inte valdigt exciting, jag vet! Lycka till och ha sa trevligt ikvall! Kram fran London

2009-05-08 @ 18:42:26
URL: http://www.catscompilation.blogspot.com
Postat av: Ylva

Metrobloggens krångel får vara orsaken till mitt sena svar. Nu i efterhand skulle jag nog tipsa om scones, enkelt och väldigt gott! :) Hoppas ni fick en trevlig kväll!

2009-05-09 @ 02:13:31
URL: http://www.metrobloggen.se/londonaup

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0