Tro på dig själv

Hur ska man kunna komma någonstans i livet om man inte tror på sig själv? Om man inte tror på sig själv kan man inte heller utvecklas, man står kvar på samma trappsteg. Varför vill man stanna kvar på samma trappsteg istället för att klättra uppåt? Jag har agerat mentor idag åt en av mina kompisar här, jag håller på att bli galen på honom. Allt är så svårt, svårt, svårt och bla bla bla. Jag har försökt banka in lite självförtroende i hans skalle. De flesta kurser på vårt universitet innehåller något slag av projekt och presentation, den här killen säger att han har dåliga erfarenheter från tidigare projektarbeten. So what? Man måste bortse från dåliga erfarenheter, ta sig själv i kragen och ge det en ny chans. Allt i livet blir vad du gör det till, går du runt med inställningen att allt är svårt och omöjligt, då kommer du aldrig klara dina uppgifter. Den här killen byter kurser om vartannat för att försöka undvika projekt, det går dock inte undvika projektarbeten. Han letar efter den enklaste vägen,, men varför? Det är omöjligt att utvecklas om man alltid följer samma spår, man måste ibland välja andra vägar. Arbetslivet kommer knappast bli lättare än universitetet så varför inte vänja sig vid högre svårighetsgrader redan nu?

Den här killen som hela mitt inlägg handlat om vill öppna ett eget hotell.. hmm lycka till om du inte tycker om projektarbeten.. Jag rekommenderde honom till att ta kurser i marknadsföring.. jag får som svar att det inte är relevant för hans framtida karriär. Vad tänkte han med? Marknadsföring är A och O. Hur ska han någonsin få gäster till sitt hotell om han inte vet hur han ska prenetera marknaden och hur han ska segementera målgruppen?

Ibland blir jag så frustrerad när jag upptäcker att det finns människor som inte tror på sig själv och hela tiden undviker uppgifter och nya utmaningar för att de är rädda att misslyckas.

Är du rädd för att misslyckas eller är du som jag som älskar utmaningar?


Jag saknar tågluffandet! Att tågluffa själv var ytterligare ett steg på utvecklingstrappan.

Kommentarer
Postat av: Simone

Du skriver såå bra! man blir verkligen inspirerad! :)



SV: Tack så hemskt mycket! :)

2009-10-15 @ 15:16:55
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: Evelines - Lättsam blogg med humoristisk twist

Väldigt klokt inlägg, du har poäng i allt du säger. Själv är jag dock tyvärr som din kompis, en sån som inte tror på sig själv utan stampar kvar på samma trappsteg. Det är skitsvårt att ta sig ur hur mycket omgivningen än försöker peppa.

2009-10-15 @ 15:17:40
URL: http://evelines.webblogg.se/
Postat av: ampelos

Ha en bra dag :)

2009-10-15 @ 15:28:08
URL: http://ampel.blogg.se/
Postat av: Sofia

Oj vilken svår fråga att svara på. För egen del är jag en liten fegis som inte alltid gillar utmaningar men som ändå försöker för att komma över mina spärrar. Så jag älskar inte utmaningar men utsätter mig för dem ändå för att kunna utvecklas som person.

2009-10-15 @ 15:28:39
URL: http://kipke.bloggagratis.se
Postat av: Fiiisa! - It's all about me!

ja du bra fråga... jag gillar väl utmaningar men är väldigt rätt att misslyckas.

2009-10-15 @ 16:29:21
URL: http://sophielarssoon.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh jag känner igen det där med mentor, jag älskar utmaningar och ger inte upp förräns jag inte orkar mer

2009-10-15 @ 18:58:07
URL: http://anwb.blogg.see

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0