Angelicas lilla Prag-guide

Nu har jag lämnat Prag och tänkte därför sammanfatta min resa dit med en liten miniguide, bra va? :)

Boende: Jag bodde på ett av Prags billigaste vandrarhem Hostel Friendship, 79 svenska kronor per natt. Priset talar väl för kvalitén antar jag? Vandrarhemmet dög till att sova på, inget mer. Har du svårt för att sova till hög ljudvolym är detta hostel ingenting för dig med tanke på att järnvägen går utanför fönstret med bullrande tåg varje kvart. Förutom det lilla köket finns inga allmäna ytor att röra sig på så det är ganska svårt att träffa folk såvida man inte går och knackar dörr. Tror inte det var så många som sov där när jag var där. Ägaren till hostelet är en hjälpsam gubbe som är där 24h, dock röker han inomhus 24h också så ingenting för en rökallergiker. Från hostelet är det endast ca 15 minuter gångväg till gamla stan, lätt att hitta om man kan läsa kartor vilket inte jag kan. Hostelet ligger på en bakgata men det kändes säkert att gå där på kvällarna ändå. Sammanfattningsvis är detta ett hostel för den som vill spendera pengar på annat än boende, gillar ljudet till godståg och vill ha gångavstånd till gamla stan och alla sevärdheter.

Priser:
Som ni säkert redan vet är Tjeckien ett billigt land. 100 tjeckiska kronor motsvarar ca 44 svenska kronor. Inte alla affärer tar emot kort men det finns gott om bankomater, det heter bankomat på tjeckiska också. Allt är så billigt att man spenderar hela tiden, detta har resulterat i att jag inte vågat kolla mitt banksaldo vilket jag kanske borde göra. Det är turister som mig som får Prag att gå runt :P En flaska vin kostar ca 30 kronor och öl om man nu dricker det är skrämmande billigt. Att äta ute kostar dig några småslantar, du kan få en hel måltid med dryck för runt femtiolappen. Väljer du att gå till en lite finare restaurang som tjeckerna klassar som dyr är detta endast ett medelpris för en svensk. En resa till Prag behöver inte kosta mycket alls! Som lite kuriosa kan jag berätta att tjeckerna vill införa euro men just nu tillåter inte landets ekonomi det.

Sightseeing:
Prag är en gammal stad med mycket sevärdheter. De mest kända sevärdheterna är slottet och Charles bridge (Karlsbron). Slottet är verkligen värt ett besök då man får utsikt över hela Prag därifrån. Jag rekommenderar er till att ta en gratis guidad tur som går dagligen klockan 10.00 och 13.30. För inga pengar alls får man en rundtur genom hela stan och man får lära sig allt om byggnaderna och om Prags historia. Något man måste göra när man är i Tjeckien är att gå på dockteater med marionettdockor och opera. För den som tycker om öl kan man få gå på en ölrunda genom stan.

Människorna:
Ja vad ska man säga om tjeckerna? De är som svenskar, lite stela och reserverade, söker inte gärna ögonkontakt men behöver du hjälp försöker de hjälpa så gott det går. Språksvårigheter kan uppstå då tjeckernas engelska är lite knagglig. Detta beror på att engelska har bara undervisats i Tjeckien i ca 20 år.

Karlarna: Säga vad man vill om de lite stela tjeckerna men karlarna är något att hänga i julgranen minsann. Ohlalalala. Inte visste jag att tjecker kunde vara så heta! De är stiliga som få. Svårt att förklara men de ser så stolta ut, raka i ryggen, blicken riktad rakt fram, höga kindben och plutande läppar, japp så skulle jag vilja beskriva en tjeck :P

Kollektivtrafik:
I Prag är det gångavstånd till det mesta men om du vill åka kollektivtrafik kan du köpa ett dagkort för endast 44 svenska kronor. Spårvagnen rullar hela tiden och är nog det enklaste sättet att ta sig fram på om man inte vill gå.

Övrigt:
Prag är ett mellanting mellan en öststad och en väststad, kanske det som gör staden speciell. Jag föredrar väststäder och ansåg Prag vara lite överskattat. Men Prag var en bra stad. En lugn stad måste jag nog säga att den var, inte så mycket jippon och ståhej. Ni kanske inte håller med men det var det intrycket jag fick. Prag är värt ett besök men höj inte staden över skyarna!

Nu kära vänner ska jag gå ut och se vad Salzburg har att erbjuda :)


Kommentarer
Postat av: Mikaela

tack=)!allt bra?

2009-09-05 @ 10:21:15
URL: http://mikaelaelisacharlotte.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Fin blogg :)

2009-09-05 @ 11:36:01
URL: http://rebeccaalinneaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0