Inlägg nummer 800

Inlägg nummer 800 och detta kommer jag ägna åt havregryn och vatten. Inte nog med att Tyskland är europas mest byråkratiska land, de vet nog inte vilka de 4 sädesslagen är. Jag letade och letade efter havregrynen på hyllan i affären, utan resultat. Ingen gröt tänkte jag till min stora förskräckelse och gjorde upp en plan i mitt huvud hur pappa på billigaste sätt kunde skeppa några tunnor havre åt mig. Jag insåg att det inte var en bra idé att skeppa då lasten skulle bli alldeles för tung och dessutom alldeles för värdefull, havets stora fasor skulle köa för att få plundra fartyget. Ni kan pusta ut nu, jag hittade havregrynen, på DM, en affär som säljer smink, toapapper och hälsokost. Så nu har jag ätit en rejäl frukost med havregrynsgröt, jag älskar gröt. Jag hittade Wasas knäckebröd på Lidl, total lycka.

Jag har ett till världsproblem. Det råder stora diskussioner huruvida man kan dricka kranvattnet i Tyskland eller inte, Oscar hävdar att man kan det men jag borde vänta med att dricka kranvatten tills jag fått mitt Health Insurence Card från försäkringskassan. Jag tar det säkra före det osäkra. Det känns tämligen jobbigt att flyttat till ett land där man inte kan dricka vattnet. Inte för att flaskvatten här är särskilt dyrt, nästintill gratis, nej nej MEN det är tungt att bära från affären. Fan 10 kilo vatten är inget roligt att släpa på. Kan man dricka kranvattnet eller inte? Att vara eller icke vara som min goda vän Shakespeare brukade säga. Greken som jag inte kommer ihåg vad han heter säger att det finns gas i kranvattnet, risken är att jag förvandlas till en heliumballong om jag dricker det.

Nu kära vänner ska jag sminka mig och sen gå till skolan som ligger bara fyra minuter härifrån. Ikväll blir det Weindorf! Efter att jag gjort mina tyska Hausaufgaben. Om tre veckor ska jag skriva alla mina inlägg på tyska, ni får lära er att använda google translator.


Kommentarer
Postat av: angelika

ja drack kranvattnet i tysklad när ja bodde där. det ä ingen som helst fara. det ä bara det att det blir aldrig kallt så ställ det i kylen. ja ble int sjuk el ngt.

2009-09-16 @ 09:44:25
URL: http://angelika.bogg.se
Postat av: Anckie

Hej! Sa klart du kan dricka kranvattnet i Tyskland. Jag har bott har i tre ar och har aldrig haft nagot problem. Och mitt vatten blir tillochmed kallt! ha det gott

2009-09-21 @ 19:51:54
Postat av: Anonym

vilken härlig och go tjej du är!

2009-09-23 @ 14:28:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0