Vilse i Prag och guidad tur i Judeghettot

Igar nar jag och grabbarna var ute och kopte alkohol visade de hur man kommer till Old Town och alla turiststrak, jaja sa jag, jag har en karta sa jag hittar nog. Det dar sa jag innan jag insag att jag ar ju varldshistoriens samsta kartlasare. Jag tog mig ner till floden, gar jag langs med den har sa borde jag komma fram till Karlsbron, jag gick och gick i flera kilometer. Jag gick givetvis at fel hall, det ar aldrig nagon som berattat for mig att man ibland maste vanda pa kartan for att lasa den ratt. Glad i hagen vande jag och traskade i ratt fardriktning. Dar var den, den pampiga bron som var mer overbefolkad av turister an vad Millenium bron i London nagonsin varit.

Igar nar jag kom till Prag var mitt forsta intryck att satan vad den har staden ar overskattad, lite skitig och ostrukturerad liksom. Alla pratar om Prag och hur fint det ar dar sa varfor tycker inte jag det? Det var mitt forsta intryck det. Staden haller pa att overtyga mig om vilken bra stad den ar, han har overtygat mig. Prag ar battre an vad forsta intrycket visade men mer aterstar att se.

Efter att ha vandrat runt i timmar joinade jag en guidad tur. Jaa det ar sant, jag alskar allt historiskt, det ar spannande sa vad passar inte battre an en guidad tur? Jag gick snallt fram till guiden for att anmala mitt intresse. Ah ar du fran USA fragade han. Oh hmm ah naa.. guiden maste tyckt att jag var fet som en amerikan sa jag tog ett djupt andetag, drog in magen sa gott jag formagade och pressade fram mellan sammanbitna tander, No I am from Sweden. Ahhh Sweden, HEJ! Alla alskar svenskar vart man an kommer, det ar liksom lite exotiskt med kylan. Guiden presenterade mig for guidegruppen pa 8 pers som the lovely lady from Sweden,, ahhh Sweden. Pjuh, guiden hade redan glomt att jag fran borjan liknade en fet amerikan. Guidturen gick genom The old Jewish town, jag fick lara mig allt om de tjeckiska judarnas situation fran flera arhundranden tillbaka. Vi fick ocksa besoka tva synagogor som numera var museum. Turen varade i nastan tva timmar och nu vet jag allt om judeghettot. Ghettot som var da ar nu for tiden bostadsomrade till rika manniskor i Prag, eller VIP som guiden sa fint beskrev det. Jag langtar efter den dagen da jag kommer passa in i kategorin VIP.

Och nu kara vanner ska ga pa en till guidad tur, en spoktur i the haunted Prague. Prag sags vara en hemsokt staddar det vimlar av spoken och gastar,, detta aterstar att se.

Jag avslutar inlagget med att saga Viva la France och mer guidade turer at folket!

Kommentarer
Postat av: MR X

Kan bara säga att jag saknar dig trorts att vi bara hade den där roliga stunden på den myssiga butiken i hörnet som säljer så god kaffe:P



Ha det bäst på din resa och hoppas att du kommer välbevaren fram så jag kan se fram emot min resa =)



Puss å kram hela dan

2009-09-02 @ 20:22:48
Postat av: Susann

Gillar om det du skrev! Trevligt att se en del schyssta saker och inte endast det generella sakerna som man kan läsa om varenda dag. ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0