Lantluften var som terapi

Anna tog mig i hennes vrålåk till merca hela vägen till Grängesberg ut till hennes föräldrar, bilen tog mig på backiga och skumpiga grusväger flera mil långt ut i skogen där min mobil inte hade täckning. 3 påstår att de täcker 99% av Sverige, den enda procent de inte täcker är i Grängesbergs utkanter. Det gjorde mig absolut ingenting, det var skönt att ha en oduglig mobil, det enda den var duglig till var att dokumenterna min weekend på lantgård med bilder. Det är en enorm frihet att få åka i från studiestressen och facebook till ett ställe där det enda man hör är småfåglar och humlor. Det får mig att andas. Vad som är ännu mer avkopplande är att åka hem till någons föräldrar och bli lite omhändertagen med god mat och lite mammafasoner, såsom att se till att man dricker tillräckligt med vatten i värmen.
Vi var så långt ute i skogen att det inte fanns några grannar, bara massa träd och jag stortrivdes. Tog massa bilder så jag ska nu bjuda er på ett litet urval =) 

Men innan ni scrollar ner så måste jag berätta en sak för er som var mycket häpnadsväckande, min haka ramlade i golvet samtidgt som skrattet bubblade inombords. Annas mamma sa ett ord som jag bara trodde var ett ord man skämtade om, ett ord som bara fanns i musikens värld (köppabä visan).. Hon sa "ettemiddag" som på vanlig svenska betyder eftermiddag. Trodde jag bott i Dalarna tillräckligt länge men nu har jag lärt mig ett nytt ord. Var tvungen att fråga Camilla om det verkligen är möjligt att man säger så, och jo tyvärr det är så.


Detta är vad jag har sysslat med, jag har ridit på en häst, Stjärne min nyfunne vän som jag så vackert ryktade och borstade innan jag spänstigt hoppade upp på ryggen. Har inte ridit sen högstadiet, slutade rida när jag började tycka att jag var för cool för sånt. Visst är det skumt att se mig ridandes på en hästrygg? men rida som rida så att säga...


Att kramas med en häst är faktiskt nästan mysigare än att kramas med en karljävel. Men när man väl sitter på hästryggen har jag mer respekt för hästen än vad jag någonsin haft för en kille. Jag höll andan varje gång vi passerade ett terrängområde, livrädd för att trilla av. Men jag satt som gjuten i sadeln så jag överlevde.


Anna matar sin häst med morötter.


Visst är hon sexig i hjälmen?


Annas familj har en hage med får, de är ulliga och kissar och bajsar överallt,, och de smakar kofta.


Fåren hade fått lammungar. Får får får, nej får får inte får, får får lamm. Jag fick hålla ett lamm i famnen, det var som att hålla en bebis :)


Detta lilla ögonblick fick det att vändas i magen på mig. Jag är ingen vegeterian men när jag ser var köttet kommer ifrån så blir jag inte direkt frestad. Hon åt köttet direkt från benet. Kycklingben, helt okej men ett helt fårben?! Anna kan vara så härligt grov ibland :P


Här har ni benet i helbild. Efter att varir i fårhagen frågade jag Anna vart de hade baggen (fårpappan) någonstans.. då svarade Anna: Det var han jag stod och tuggade på i köket. Det var då jag övervägde att bli vegeterian.


I deras lilla bod där de förvarar diverse saker hänger en snara i taket. Jag tyckte detta såg mycket orosväckande ut.


I boden fanns oxå en trammoppe vilket jag tycker är mycket antikt. Jag älskar att titta på gamla saker.

På kvällen premiärgrillade vi och sedan avrundade jag och Anna kvällen i deras bastu. Det var varmt som satan så duschen efteråt var onekligen skön, och sedan sov jag som en stock hela natten, trött och avslappnad av all lantluft. Jag hade en mycket trevlig weekend ute i skogen men en dag räcker, på andra dagen kommer stressen krypandes över att jag har så mycket att göra. Egentligen har jag inte så överdrivet mycket att göra men jag älskar att känna stressen, den ger mig en kick.

Sammanfattningen av denna helgen blir storstad versus lantliv. Ge mig storstad 355 dagar om året och lantbygd 10 dagar om året så har jag hittat den perfekta balansen :)
Men helgen är inte slut, nu ska jag traska bort till Camilla och hänga med henne och Elin. Jag gillar livet i Falun, MEN dalmål har jag inte mycket till övers för. Tur att Camilla inte har osexigt  dalmål iaf ;)

Kommentarer
Postat av: Camilla

Menar du att jag har sexigt dalmål eller att jag är neutral?

(Tänk på svaret mycket noga Angelica. Iallafall om du vill hänga med mig på torsdag)

2009-04-26 @ 17:22:46
Postat av: Camilla

Menar du att jag har sexigt dalmål eller att jag är neutral?

(Tänk på svaret mycket noga Angelica. Iallafall om du vill hänga med mig på torsdag)

2009-04-26 @ 17:32:01
URL: http://cam.bloggagratis.se
Postat av: alexandra

Tjoohoo, angelica på en häst. Jag säger ju att dom är lättare att hantera än en karljävel! Helt rätt ;)

2009-04-26 @ 17:40:47
URL: http://bl0ndie.blogg.se/
Postat av: [ Erika's Viktresa ]

Vilken kul dag! :) Haha, självklart är hästar lättare att hantera än en karl ;) HAHA! Fan vad jag flabba när jag läste det nu ;) Bra skrivet.



Så fina hästar :) Själv tränar jag islandshästar! :)



Ja, det är nog till Åmål du ska flytta ;)

2009-04-26 @ 20:08:31
URL: http://lifeabouterika.blogg.se/
Postat av: Elin

Mmm... Kött!!!

2009-04-27 @ 15:42:22
URL: http://tribute.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0