Vintern rasat ut

Valborg är vår för mig, det är grönt ute och solen skiner. Det enda som fattas är ett glas vin i min hand, men Millan min roomie tyckte att det var lite väl tidigt att börja nu så jag hejdar mig en timma eller två. Sitter här och trallar på vintern rasat ut, kommer ni ihåg när man gick i grundskolan och samlades på skolgården för att sjunga in våren? Idag ska jag vina in våren.


Vet ni varför vi firar Valborg? En kvinna vid namn Valborg föddes år 710 någonstans i norra Europa. Enligt legenden var hon dotter till den store kungen Richard, men hennes namn påminner mer om att hon har en celtic, tysk eller skandinavisk bakgrund. Den mest vanliga tron är att hon föddes i nutida England. Hon dyrkades som befordrare av markens fruktbarhet, och hennes namn sammankopplades med hedniska vårseder kring första maj - på så sätt hamnade hon i vår kalender. Valborg firas inte bara i Sverige utan också i Finland, Estland, Lettland, Tjeckien och Tyskland.  Den mest sannolika anledningen för varför spridningen av valborg blev så stor var nog att
resten av Europa ville ha ännu en festdag! I gengäld av detta fick högtiden namnet Valborg,
från helgonet bara för att högtidligheten skulle bli mer accepterad av den katolska kyrkan.
Det fanns förmodligen ingen religiös betydelse överhuvudtaget med undantag för en liten
hake när Skandinavien påstods vara kristet. I dag är Valborg firad utan paralleller till den
kristna kyrkan eller religionen.

Hur ska ni fira Valborg?


Kommentarer
Postat av: Camilla

Med dig!

2009-04-30 @ 09:43:05
Postat av: Malin

Det finns ännu mer bakgrund än så! Till en början firade nordborna valborg som en slags dödsdag, för enligt gammal tro är gränsen mellan de döda och de levande som svagas under denna natt (för att det är natten mellan vinterns sista uttåg och vårens intåg). Kasorna tände man som en hälsning till våren, tanken var att man skulle bränna det gamla för att ge plats till de nya. När kristendom inträdde i Sverige döptes helgen om efter Heliga Valborg, ett engelskt helgon som efter sin död fick en anti-häxkult uppkallad efter sig. Då började man tända kasor och smälla smällare för att skrämma bort häxor och otyg.



Och ja, jag vet att jag är en knowitall :S



Och jag ska fira på sjukhuset, och sedan vid nån eld och sedan kanske jag tittar förbi Harrys och letar upp dig!

2009-04-30 @ 10:35:39
URL: http://clownmatskoffein.blogspot,com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0