Jönköping var det va?

Hmm kanske borde fortsätta på mitt bittra Jönköpingsinlägg, ni vet inlägget om staden där ingenting finns? Som ni redan vet så kunde jag inte köpa mitt Interrailkort på tågstationen i Jkpg i torsdags. I fredags hade jag tänkt besöka en av Jönköpings alla 5 resebyråer för att köpa kortet, det står nämligen på SJ:s websida att man ska kunna göra det. Jag ringde samtliga resebyråer och frågade om de hade några interrail, jag fick som svar ööööö nääää. Ingen var särskild serviceminded om man säger så, en hänvisade mig till tågstationen varav jag svarade nähä du lilla gumman det är faktiskt inte SJ,, ööö nääää det är det ju inte, hmmm. Men jag är inte den som stressar upp mig i onödan, där satt jag tre dagar innan planerad avfärd utan tågluffarkort. Ringde SJ och frågade snällt om man kunde köpa kortet på stationen i Nässjö, jajamensan svarade damen på andra sidan, men bara så du vet så är det många som åker på hösten och risken finns att korten är slut. Gulp tänkte jag.

Ringde SJ i Nässjö. En trevlig Micke svarade på andra sidan luren.

- SJ:s reseförsäljning Nässjö det är Mikael
- Hej jag undrar om ni har några Interrailkort

-Jaa det ligger jättemånga här (med jönköpingsdialekt), vill du komma hit och köpa?

-Hmm öö nä det blir lite långt att åka, kan du inte lägga undan ett åt mig tills på måndag?

-Njaa jaa joo det skulle jag ju kunna göra,, vaaa åker du redan på måndag!!!???

- Ja jo jag är kanske lite sen ute...

-Jaa lite sen är du men det här ordnar vi.. Vaaaa ska du mot Köpenhamn kl 08.53???? Vi öppnar klockan 08.40 :S

-Gulp..

-Men om du kommer i tid, stå då och häng på dörren och stressa dom lite så du hinner med tåget. Namn? Personnummer? Passnummer? Jag döper dig till Mrs,, eller ööö nää du kanske inte är gift? Jag skriver miss här istället (ni som vet hur dryg jönköpingsdialekten är kan föreställa er hur roligt samtalet låter)

-Nä fy fan inget giftermål här inte.. Blir det något Interrailkort?

-Duuu det verkar inte som om jag kan lura datorn, du måste hämta ut kortet idag. Kan du komma?

-Njaaaa helst inte

-Duuu jag ringer min chef och frågar hur man lurar datorn,, jag ringer upp dig.

5 minuter senare

-Duuu jag har fixat ditt kort nu så det är bara att hämta ut det på måndag.

-Åh tusen tack, tack så jättemycket, vad glad jag blir!

-Meeen duuu ska vi boka en resa till Köpenhamn när vi ändå håller på?

-Ja joo gör det.

-Ajdååå duuu det verkar inte gå.. men duuu vänta lite så ringer jag min chef.

-Gör det Micke, vi hörs sen!

5 minuter senare

-Nu har jag fixat allt åt dig, nu kan du anteckna ditt bokningsnummer.

-Åhhh Micke du är bäst!

Micke räddade min dag med hans mycket serviceinriktade attityd, han ska få en stor eloge från mig,, eller ja iaf ett vykort från vackra Alptopparna i Salzburg. Jag blev tillfälligt kär i honom. Hade han inte haft jönköpingsdialekt hade jag satt mig på tåget till Nässjö med en gång.

Mamma ska köra mig till Nässjö på måndag, klockan 8.30 ska jag stå och hänga på dörren så jag kan hämta ut mitt Interrailkort. 8.40 öppnar dom. Jag har alltså 13 minuter på mig. Jag och mamma har lagt upp en strategi, hon tar min resväska till perrongen medans jag stressar dom bakom biljettluckan. Observera att Nässjös järnvägsstation är ganska stor, går tåget från spår 4 får någon lägga sig framför tåget för att hindra det från att åka. Går tåget från spår 1 är jag en lycklig jävel.

När jag sitter på x2000 kan jag pusta ut hela vägen till Köpenhamn då det är dags att byta tåg mot Hamburg. Jag har 10 minuter på mig att hitta till rätt perrong :S
Tänk om jag missar tåget?! Då blir resan genast mycket mer spännande :P

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0