Vecka 2 dag 1

Är nu inne på andra vecka på 26-veckorsprogrammet, det är fortfarande lågintensiv träningen vilket passar mig perfekt i åskvärmen. Idag skulle jag springa 5 kilometer lätt distanslöpning på 33-35 minuter. Det var tungt idag måste jag erkänna, höll ett tempo på 9 km i timmen, hade lite lätt håll redan från början, försökte andas kontrollerat och inte fokusera på smärtan. Efter 3.5 km stod jag inte ut längre, pausade löpbandet och la mig dubbelvikt, det gjorde så sjukt ont. Men jag är inte den som ger upp så jag startade igen och höll ett lugnt tempo, gick i mål efter ca 35 minuter.
Det var inte skönt idag så hoppas det går bättre imorgon. Brukar aldrig ha två dåliga dagar så det ska nog gå.

Nytt för den här veckan är att lite lätt styrketräning lagts in på schemat. Bra att kombinera löpning med styrka för att lättare undvika skador.

AktivitetTidDistans
Lätt distanslöpning 33-35 min 5km 
Styrketräning 10-15 min  
Stretching 5 min  
Nytt Styrka. Spring lugnt ditt distanspass, gå sedan in och medan du fortfarande är varm kör du (om du inte har egen styrka via något annat pass) ett kort styrkepass.
Raka (låga)situps; 2x10 st vila 30 sekunder mellan omgångarna
Sneda situps; 2x20 st, kör först 10 åt ena hållet, sen 10 åt andra, vila sedan 30 sekunder innan nästa omgång
Ryggresning; lätt 10x 5 sekunder, med 5 sekunders vila
Armhävningar: 3x10st (om du är ovan kör du från knäna)
Stillastående "snabb armpendeling 2x15 sek (som du springer med armarna, fast fort men rytmiskt. Avslappnade axlar)
Tåhävningar, gärna på "trappavsats" 2x5st höger ben
Tåhävningar, gärna på "trappavsats" 2x5st vänster ben
Utfallsteg, börjar med "bara" 2x4 steg. (kan annars ge onödig träningsvärk) Avsluta styrkepasset med stretch. Bra att minst en gång i veckan ha en "avsatt tid stretchingpass", kör igenom alla löpmuskler och joba upp en bra rörlighet.


Så enkelt var det att kopiera schemat ja :)



Min snygga löparkropp. Mohahahahaha


Kommentarer
Postat av: carro

va är de för schema du följer? När åker du nu igen? Är du hemma den 22a?

2009-08-10 @ 21:48:23
URL: http://www.knutenknut.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej! :)

Jag har nu en tävling där du kan vinna en valfri dräkt från Alice Of Sweden



http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavling-valfri-drakt.html



Var gärna med =)

2009-08-11 @ 01:01:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0