Tegnertornet

Nu kommer bilderna från min och Christoffers promenad till Tegner tornet (skogstornet) i kupperad teräng.

 
Nu kanske inte denna bilden ger ut sin fulla rätt för Vättern syns inte så mycket på bilden som man gjorde. Den som säger att det inte finns något finare än havet har inte sett Vättern. Den är helt otrolig. Tindra är lycklig över att få vara ute i friska luften och nosa på allt hon ser.


Här är skylten till vårat mål på färden. 2km uppförsbacke känns i benen, nästan som när man åker skidor. Det ska bli skönt med lite träningsvärk i morgon. Observera att jag verkligen ser ut som en byfåne när jag är ute och promenixar.


Äntligen framme! Här ser ni tornet i all sin prakt mitt ute i skogen utanför Gränna.


144 ringlande och svajande trappsteg senare hamnade jag här med världens bästa utsikt. Från Tegnér tornet kan man vid klart väder se alla fyra landskap som gränsar till Vättern, Småland, Västergötland, Östergötland och Närke,, helt fantastiskt att man kan se enda till Närke. Man får inte ha svindel när man står så här högt upp.

 

Gröna skogar och sjöar så långt ögat kan nå. Svensk natur är det vackraste.

Efter att ha beundrat utsikten var det bara det värsta kvar, att knalla sig ner för alla trappsteg, mina ben skakar typ fortfarande flera timmar senare. Kan ni se mig i spindelnätet?


På vägen tillbaka till bilen började det att mörkna.

Nu har ni fått se vad jag har roat mig med idag. Johan har kommit hit och gett uppdateringar om Alexander, han ligger inte i kuvösen längre :)
Vårat näste promenadprojekt är att följa i Per Brahes fotspår upp genom berget till Brahehus som är en ruin.
Nu ska vi fortsätta med vårat Harry Potter marathon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0