Narkolepsi

Det finns så många hemska sjukdomar som folk inte ens vet existerar, narkolepsi är en sådan sjukdom jag aldrig hört talas om. Sitter just nu och ser på en dokumentär på tv4 om narkolepsi. Jag tar tillbaka det jag skrev i förra inlägget om att tv4 bara sänder skit. Narkolepsi är en sjukdom som gör att man helt plötsligt somnar. Jag har wikipediat så att ni kan läsa om den.

Narkolepsi, av grekiskans lepsis, gripande, anfall. Det är ett neurologiskt tillstånd med obetvinglig sömn som uppträder i korta anfall. Anfallen kan ibland uppträda i samband med att den drabbade kommer i naturlig affekt, till exempel skrattar, men i princip kan en narkoleptiker falla i sömn i vilken situation som helst. Vanligen - men inte alltid - är narkolepsi förenat med kataplexi, det vill säga att musklerna ofrivilligt ger vika, varvid den drabbade helt plötsligt kan ramla ihop. Med anledning av detta får narkoleptiker, precis som epileptiker, sällan inneha körkort eller arbeta med tunga maskiner.

Narkolepsi är en relativt ovanlig sjukdom som drabbar cirka 1/2000. Narkolepsi orsakas av en selektiv förlust av en grupp nervceller i hypothalamus, som i sin tur tros orsakas av en autoimmun reaktion.

Något botemedel mot narkolepsi finns inte. Däremot kan narkoleptiker i många fall leva nästan helt normalt om de behandlas med centralstimulerande eller andra uppiggande mediciner.

Det måste va hur jobbigt som helst att leva med en sådan sjukdom. Jag är glad över att jag är helt frisk, jag ska sluta gnälla över småsaker för det finns de som har det så mycket värre än vad jag har. Mina största problem just nu är att jag inte har några pengar, jag har träningsvärk i brösten och innerlåren samt att jag måste skriva en forskningsplan. Allt detta är värdsliga saker och jag skämms över mig själv när jag gnäller över det.

En kvinna i dokumentären hade varit gift med sin man som har Narkolepsi i 40 år. I 40 år har hon alltså levt med någon som bär på sjukdomen. Det är att älska någon..


Kommentarer
Postat av: Linnea Malivéz

Vem tycker du bär upp kläder snyggast, Mischa Barton eller Nicole Richie? :)



Kram

/LM

2009-02-12 @ 10:51:31
URL: http://twistandshine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0