Vilse i leksaksdjungeln

Playmobiler, bilar, pussel, nallebjörnar, lego och klossar. Vad oändligt mycket leksaker det finns. Var det inte bättre förr när det bara fanns kottar att leka med? Leksaksindustrin är idag en jättestor industri och hela tiden lanseras nya grejer som ska vara pedagogiska men samtidigt roliga för barnen. Mitt gudbarn Amber fyller 1 år på fredag så jag måste hitta något att köpa. Därför var jag inne på BR leksaker en sväng efter jobbet för att se om jag kunde hitta något. Hyllorna var fullproppade med massa leksaker. Men vad leker ettåringar med? De är för små för att leka med barbiedockor och rocka rockring, de är för stora för att tugga på bitring och känna på tråkiga böcker som prasslar.. eller?




Hur väljer man en leksak ur ett sånt stort sortiment? Överallt omkring mig hörde jag barn som tjatade på sina mammor och pappor om hur gärna de ville ha det och det,, jag skulle aldrig utsätta mig för att gå i leksaksaffär med barn, vill inte riskera att skämmas ögonon ur mig när de lägger sig på marken och skriker när de inte får som de vill.


Play2learn. Vad lär barnet sig av att leka med en sån här? Den stackars hunden ser hemskt ledsen ut,, kanske en bebis varit och sultat på honom :)


En mikrofon kanske Amber vill ha?! Det hade jag velat ha om jag var liten, jag gillar ju att showa.. Men leksaker som låter kan ju kanske vara jobbigt för föräldrar så det får nog bli något annat..


Nä det blir nog tyvärr ingen sminkdocka för Amber i år, det ska hon få av mig när hon fyller 6 :) Då ska jag komma och leka med henne, sminkdockor är ju jättekul!


Helt ofattbart att det redan gått ett år sen hon var så här liten. Små bebisar är inte lika krävande, fan nu när de blir äldre vill de ju bara ha, ha och ha hela tiden, presenter i mängder vill de ha :P

Vad köper man till en ettåring?

Kommentarer
Postat av: Bea

Hoppas du haft en bra dag :D

2009-06-03 @ 18:42:47
URL: http://beatricebrorsson.blogg.se/
Postat av: anna

Köp en "dragleksak" i trä. Kul att titta på och dra efter sig när/om hon går. Finns jättefina klassiska från Brio. Om det inte ska vara leksak, satsa på något fint klädesplagg kanske från ett tufft märke som hennes föräldrar tycker om men inte köper själva. Andras barn har man lov att skämma bort...Något som jag tycker är fint och roligt är ett födelsedagståg de finns bla på www.barnvanligt.nu där du kan hitta massor med fina saker. Lycka till!

2009-06-03 @ 20:12:55
URL: http://annakalle.blogg.se/
Postat av: Helena

Köp något begagnat. Det går bra tills de är 5-6 år. T.ex. på gvbarnklader.se i Örby. Ett knopp-pussel till exempel eller en bra bok. Helt onödigt att sponsra BR redan. Gäller även kläder förstås.

2009-06-03 @ 20:39:11
Postat av: Eva

Skulle skriva något jag minns från min ettåring 1991,

men Anna hade redan beskrivit det så bra.

Brio, träleksak som man drar, han fullkomligt

älskade den.

2009-06-03 @ 21:36:22
Postat av: Ia

De gör inget om du köper nåt som låter, jag e van och hon älskar det! En xylofon tror ja hon skulle gilla, hade ju vi med när vi va små!

2009-06-03 @ 22:48:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0