Stereotyper och ren fakta

Har haft 3 timmars mycket intressant föreläsning i International Management. Vi har pratat kulturella skillnader, diskuterat stereotyper och sociala skillnader mellan länder. Läraren älskar Sverige, thats a fact. Hon bad oss alla att tänka på ett ord i vårat egna språk som inte går att översätta till engelska. Min hjärna stod stilla och jag kunde inte komma på något ord eftersom det är lätt hänt att man tänker på engelska när man pratar engelska hela tiden. Jag tänkte och tänkte och hoppade högt när läraren ville ha min uppmärksamhet "Angelica, how do you translate the swedish word lagom into english?" Öh hö hmmm ööö.. Exactly, det går inte översätta lagom till engelska. Har ni tänkt på det?

Vi pratade jämnställdhet.. och återigen hyllar läraren sverige. Hon frågade mig "du som är svensk, skulle du kunna ge några exempel på skillnader mellan sverige och resten av världen? Ööööö hmmm igen.. där satt jag och kände mig som ett fån.. för ärligt talat så vet jag inget om skillnaderna (förutom att sverige är ett onekligen rikt land). Sådant som jag tar för givet existerar tydligen inte i andra länder. Läraren drog upp ett exempel om att i Sverige delar föräldrarna på föräldraledigheten.. oooooo går det som en våg genom klassrummet och alla vänder sina blickar mot mig. Correct säger jag och nickar stolt på huvudet (jag älskar att vara svensk). Läraren berättade i klassen att i Sverige är det inte en självklarhet att kvinnan tar hand om barn och hushåll. Ooooo säger klassen igen och jag nickar glatt på huvudet och sträcker lite extra på mig. (Business woman here I come)

Sedan gick vi över till stereotyper, under fem minuter fick vi hagla olika stereotyper. Under dom 5 minuterna kom Sverige upp ett antal gånger. I de skandinaviska länderna pratar alla bra engelska (thank you thank you säger jag och sträcker på mig ytterligare lite till). I sverige betalar regeringen allt. Återigen vänder sig klassen mot mig där jag sitter med glittrande dollartecken i ögonen. Man måste bara älska den svenska regeringen. Kan ni förstå att alla andra betalar för sina utbildningar?! Ja det är sant, det finns något som heter terminsavgift.

Tack Sverige för att ni ger mig gratis utbildning!

International Management är mitt favoritämne. Det är mycket politiska och kulturella diskussioner. Jag älskar det, för i dessa diskussioner framställs sverige alltid som paradiset. Det går inte att förneka.. alla älskar Sverige!


De kulturella skillnaderna hindrar icke att stolt posera med svenska flaggan i munnen.


Ja, ni ser ju.. svenska flaggan är överallt.


tada! Bilderna är tagna från min födelsedagsfest i lördags och flaggorna var dekoration på min tårta.

Men erkänn nu allihopa,, man måste bara älska att vara svensk?! Eller är vi kanske för bortskämda?

Kommentarer
Postat av: Hanna

Lite bortskämda är ni/vi (det är trots allt samma på älskade lilla Åland) allt ;) Men tacka gud för det! Jag tycker lagom borde införas i det svenska språket, det är ju skitstörande att det inte finns ett ord för det! Finns väl inte på något annat språk än svenska tror jag...

2009-11-02 @ 13:57:10
URL: http://hannahbannanah.blogg.se/
Postat av: Jonna o Puff

Jag måste kommentare det där med "lagom". Det finns på finska - så svenska språket är inte den enda att ha detta perfekta ordet :)

2009-11-02 @ 14:12:24
URL: http://jonnax.blogg.se/
Postat av: Tintin Belisida

Det går nog inte att säga generellt att "vi svenskar är bortskämda". En del är det, andra inte. Har själv varit allvarligt sjuk i många år och är inte "bortskämd" utan har en ödmjuk inställning istället.

2009-11-02 @ 16:04:32
URL: http://elisannw.bloggplatsen.se/
Postat av: Lisa

nej det tycker jag inte. tycker du?

2009-11-02 @ 19:04:03
URL: http://stocklyn.blogg.se/
Postat av: Anna

ordet "lagom" finns även i isländskan :)

2010-01-24 @ 22:27:17
URL: http://chaoticwonderland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0