Pa besok hos presidenten

Kara blogglasare, jag kan borja inlagget med att jag njuter av Prag till fullo trots att mina fotter varker efter mycket promenerande. Vadret idag har vaxlat mellan sol och regnskurar. Den guidade spokturen igar var en liten besvikelse, jag fick inte se nagra spoken eller hora nagra skrammande berattelser om the haunted Prague. Guiden babblade mest om arkitekturen pa byggnaderna, inte sa skrammande nej. Han var en flummig fan den dar guiden.

Vaknade upp i morse i ett mulet Prag, inget vader kan forstora min resa. Tog en frukost i lugn och ro pa Starbucks och tittade pa forbipasserande morgonstressade affarsmanniskor. Sa dar ska jag ocksa stressa runt i en storstad nar jag ar ute och vimmlar pa arbetsmarknaden. Kan ni gissa vad jag gjorde efter frukosten?

Det blev en guidad tur! En gratis tur dessutom och som om inte det vore nog var jag den enda som gick pa turen sa jag fick en private tour som handlade om Prags historia och lite allmant om Prag. Ja jag vet, jag kan inte fa nog av guidade turer. Men kan ni forsta hur allmanbildad jag ar nu? Tro mig, det ar en plaga att ga pa sightseing med mig, jag vill titta pa allt som har en historisk bakgrund att beratta. Guiden berattade om hur det var i Tjeckien under kommunisttiden som varade fram till 1989 nar Berlinmuren foll. Innan dess fick inte tjeckerna aka till vastlanderna, de kunde inte kopa bananer, apelsiner eller andra exotiska frukter, de kunde inte kopa Coca Cola, godis fran Haribo, inte ens jeans kunde de kopa. Kommunisttiden maste varit hemsk och det ar ju inte alls langesen som Tjeckien blev fritt fran kommunismen. Ni ser ju hur allmanbildad jag ar.

Nagot som man maste besoka nar man ar i Prag ar slottet dar presidenten bor, hur han nu vill bo dar forstar jag inte med tanke pa alla turister som vandrar pa hans bakgard. Slottet ligger hogt upp pa en kulle, jag gick och gick pa kullerstenbelagda gator, trodde aldrig jag skulle komma fram. Jag misstanker djupt att herr President inte promenerar till sin lya. Dem stravsamma promenaden var vard alla mode for oj vilken utsikt. Man sag hela Prag darifran, vackert! Jag blev nastan lite kar av allt det fina, ja nastan sa att jag tillochmed borjade hangla med mig sjalv helt tagen over hur romatiskt det var uppe vid slottet. (mohahaha). Romantisk resa till Prag nagon?

Jag hittade ett leksaksmuseum som jag bara var tvungen att besoka, de hade en enorm samling med barbiedockor. Gamla leksaker ar faktiskt valdigt intressanta att titta pa, tro det eller ej. Jag brukar forestalla mig hur barnen under andra varldskriget lekte med soldater i tenn. Ja, jag vet jag ar en tont, en riktig klassisk tont fast en snygg sadan forstas. Min nast hogsta drom efter att bli en framgangsrik och beromd VIP forstas ar att bosatta mig i en gammal slottsruin (stenhog) med bara mig sjalv, en historiebok och en flintasten sa jag kan gora upp eld. Jag varnar er, jag ar en mycket trakig person innerst inne.

Trakigheterna ar inte slut an.. Jag har kopt biljett till en teater ikvall. Don Giovanni, jag vet inte annu om det ar en tjeckisk dockteater eller om det ar en opera. Tjeckernas oversattning kan ibland vara lite weird. Hah det ska bli lajbans det dar.

Nu kara vanner ska jag inte uppehalla er eller stolen pa internetcafet nagot mer. Tror minsann jag ska ga och se om jag hittar nat att ata.

Cheers mate!


Kommentarer
Postat av: Camilla

Undrar om det var den spökturen jag gick på. Det var intressant, men jaa...det var mycket snack om byggnader och skulpturer.

2009-09-03 @ 20:42:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0