Salzburg I am in fucking love with you

I am speechless. Jag har aldrig sett en stad som är så vacker som Salzburg, oemotståndlig är den!  Varför blev inte jag född till en alpflicka  och uppväxt i en koja  på någon alptopp? Det finns ingen rättvisa i denna världen. Jag ska kolla upp jobbmöjligheter i Salzburg inför nästa sommar, ja det är sant, så kär är jag. Det har varit fint väder idag, igår hade det tydligen varit regnigaste dagen på hela sommaren så jag hade tur. Salzburg är känd för två saker, Mozart och Sound of Music. Idag var jag på en 4 timmars Sound of music tour med buss som tog oss till ställen där delar av filmen spelats in. Guiden var brittisk och hon var sjukt rolig! Jag älskade hela resan och smålog för mig själv. Jag har sett så många fina ställen idag så mina ögon är helt vimmelkantiga. Salzburg ligger precis vid Alperna, jag älskar det.

När jag var i Marabells garden i förmiddags bad jag en kvinna ta en bild på mig, hon var kanadensare och vi pratade en hel del. Hon frågade om mina studier och så gav hon mig sitt visitkort och information om hennes företag som är etablerat lite överallt. Jag fick informationen på en dvd så jag får väl läsa den när jag kommit hem till tyskland. Hon tyckte jag skulle maila henne när jag rest klart. Det är lika roligt varje gång när någon frågor hur jag har råd att plugga utomlands, denna fråga är mycket vanlig "Who pays for you?" Varav jag svarar, "oh the government". "Whhhat? the government??" Jag glömmer bort ibland att vi svenskar är lyckliga jävlar som får gratis utbildning. Haha kvinnan frågade om jag var väldigt smart eftersom staten betalar min utbildning,, jag orkade inte förklara att alla i sverige har rätt till gratis utbildning så jag nickade på huvudet och sa yeah I guess so. hahahahaha det var humor.

Klockan är bara strax efter 21 och jag skulle lätt kunna somna för natten. Jag delar rum med tre australienska tjejer, de ska resa runt  i hela världen i 6 månader, det hade jag aldrig orkat. De har sparat ihop pengar till resan i 5 år.

Jag vill bo i Salzburg, jag frågade guiden om det var dyrt. Jajamensan sa hon fast det beror ju på vad man jämför med. Alla tror att allt är dyrt i Sverige, så är det väl inte? Jag har pratat med flera, de australienska tjejerna bland annat och alla undviker att åka till sverige för att de hört att allt är så dyrt där. Jag försöker övertyga dom att det inte är det. Det är som vilket västland som helst. Det här vandrarhemmet är top notch, hade jag inte varit så seg hade jag nog gått ner till vandrarhemmets pub och tagit ett glas vitt och minglat med de andra resenärerna.

Tågresan igår till Salzburg var btw väldigt seg, 7 timmar på samma tåg. Ett omodernt tåg dessutom med äckliga toaletter, ett tjeckiskt tåg. På tåget träffade jag en polack som jobbat i Borlänge och Gällivare. Världen är liten den.

Gah nu slocknar jag! Jag har tagit mod till mig att kolla mitt pengasaldo,, fan man spenderar mer än vad man tror :P Tur att jag är rik! Alla tror att jag är stenrik för att jag är svensk,,, ööö eller inte. Men de får ju gärna tro det ;)

Vem vill åka till Salzburg med mig nästa sommar och jobba på en alptopp?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0