Tågluffar-Angelica i Stuttgart

Den här resan den började ju bra. Eller inte! På Nässjö station öppnade de biljettluckan 5 minuter tidigare enbart för att jag skulle hinna med mitt tåg, bra service där. Satte mig med pirr i magen och sönderstressat hjärta på x2000 ner mot Köpenhamn där jag skulle byta tåg mot Hamburg. Är det någon som blir förvånad över att SJ alltid är sena? 20 minuter för sent rullade tåget in på perrongen, 10 minuter efter att mitt tåg mot Hamburg avgått. Jag trodde inte det var sant. Till råga på allt är danskar ett tämligen otrevligt folk, ingen service där inte. Kopplade upp mig på internet och letade ny resrutt, nu 17 timmar och 5 byten senare sitter jag klockan halv 4 en tisdag morgon på tågstationen i Stuttgart. I en varm och skön väntsal med en snarkande somalier på bänken bredvid. Kan knappast bli bättre. Var tvungen att avboka vandrarhemmet som jag skulle sovit på inatt, fan vad skönt det skulle vara att sova i en säng just nu, min kropp är alldeles stel efter att halvsovit på tåget.

Men jo visst är det spännande det här, man vet aldrig riktigt vart man hamnar. Satt och tjuvlyssnade på två ynglingar från Sverige på tåget mellan Fredricia i Danmark till Hamburg. De skulle luffa ner mot Amsterdam - Portugal - Barcelona och Marseille. Min resa till Prag - Salzburg - Bern är inte helt usel den heller :)
När klockan är 7 ska jag slänga iväg ett sms till Luzie som ska visa mig mitt studentboende och böna och be om att få nyckeln innan klockan 10, har jag tur hinner jag sova en timma innan jag drar vidare mot Prag.

Det är skönt att tågluffa själv, den enda man behöver ta hänsyn till är sig själv, MEN jag funderar på om jag glömt hur man pratar, inte många meningar jag utbytt idag inte. Måste öppna munnen och se om det kommer något ljud. (Det gjorde det). En dansk fösökte starta en konversation med mig, jag satt bara och gapade och nickade lite förstående. Jag förstod ingenting.

Jag kan föra enkla konversationer på tyska men jag är lat och pratar engelska. Jag var duktig och ansträngde mig lite, jag har sagt min första mening på tyska i Tyskland till en tysk tågkonduktör "Ich fahre nach Frankfurt" Danke!. Framsteg.

Jag håller alla mina tummar för att jag hinner med alla tåg imorgon! En sträcka till Prag går med buss på tre timmar. Hoppas det inte är en tjeckisk chaufför, han kanske kör ihjäl mig.

Jag har betalat 5 eoru för att kunna koppla upp mig på internet på min laptop för 30 minuter, allt för att jag ska kunna uppdatera er om var jag befinner mig :) Nu vet ni, jag är i Stuttgart! Tysklands tionde största stad.

Bis dann meine Schnuckis! (vi ses mina älsklingar)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0