Tjeckisk dockteater och gulaschsoppa

Kvallen som blev till en tjeckisk afton inleddes med ett glas vitt och gulaschsoppa pa en restaurang nara Charles bridge. Jag var ju tvungen att prova nagot ur det tjeckiska koket. Istallet for i skal serverades soppan i ett brod, det var asgott och vinet var mmmm. Jag som ar sa kulturell av mig borde lara mig dricka rott vin, det kanns mer vuxet pa nat sett och nar jag dessutom kommer bo ett halvar i tysklands storsta rodvinsdistrikt sa jaa varfor inte. Efter soppan och vinet fick jag en present av den mycket charmiga kyparen, en shot fick jag, den varmde fint.

Jag skrev i forra inlagget att jag skulle pa teater, Don Giovanni. Klockan 20.00 satt jag bankad pa en liten teater langst upp i ett gammalt hus i gamla stan, det var som att ha hamnat pa 1800talet. Det var en tjeckisk dockteater med marionettdockor som sjong opera. Det var en magisk stund for mig, operamusik ar vackert om man lyssnar med ratt ora. Dockorna kandes levande och de var underbart underhallande. Aker ni till Prag, ga pa dockteater for det ar verkligen nagot speciellt. Gustav Svensson fran Vivalla borde lara sig uppskatta tjeckisk dockteater istallet for Scooby Doo. Jag vill kopa en marionettdocka men fragan ar om jag orkar slapa runt pa den nar jag drar vidare pa min tagluff, det tal att tankas pa.

Prag by night ar sa vackert att ja jag borjade tillochmed grata en skvatt nar jag for att komma hem till vandrarhemmet passerade Old Town Square dar hastar star uppradade for att fa kora runt pa turister i vagnen. Jag ar verkligen ingen hasttjej men hastarna sag sa sagolika ut sa det var vart en liten tar. Men herre gud Angelica du later nastan lite sentimental! Ahhhh pa tal om skonhet, pa den guidade turen jag tog i morse fick jag ga in i en katolsk kyrka. Nej, nej inte for att bikta mig vilket jag sakert skulle behova, det var utsmyckningen och en gammal rutten hand jag skulle kolla pa. Jag ska beratta historien om den ruttna handen en annan gang. Det jag skulle beratta var att den katolska kyrkan var den finaste kyrka jag nagonsin satt min fot i. For ett ogonblick overvagde jag bade konvertering och aktenskap. Om jag nagon gang mot formodan skulle gifta mig ska det vara med en katolik i en katolsk kyrka. Tycker inte ni ocksa att katoliker verkar vara lite exotiska?

En dag kvar i Prag, nu ska jag upp till rummet och sova och vila mina stackars fotter.

Guten nacht! Ps. Jag saknar er redan dar hemma i Schweden. Ds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0